دیابت نوع 1 و کنترل موثر آن توسط داروی Teplizumab

یک داروی آزمایشی که برای جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 1 درمراحل ابتدایی  طراحی شده است درفاز 2 کارآزمایی بالینی برای نیمی از بیماران شرکت کننده بسیار موثر بوده است. بیمارانی که کنترل خوبی بر قند خون خود دارند بیشترین فواید استفاده از این دارو نصیبشان  می شود و تنها مقدار کمی انسولین بعد از این کارآزمایی برای کنترل قندخون خود نیاز داشتند.  با این داروی آزمایشی یعنی teplizumabدانشمندان توانستند مقدار انسولینی که بدن  این بیماران هنوز تولید می  کرد را طی 2 سال کارآزمایی بالینی ثابت نگهدارند (طولانی تر از اکثر داروهای دیگری که تا بحال در مورد این بیماری آزمایش شده اند).

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetesدرشماره ی ماه نوامبر این مجله منتشر خواهد شد.

این درمان برای تمام بیماران سودمند نبود. محققین معتقدند برخی از بیماران نیمی از توانایی تولید  انسولین را یا بیشتر از نیمی را از دست داده بودند. دلایل تفاوت درپاسخگویی به این دارو نامشخص است اما احتمالاً تفاوت در وضعیت متابولیکی بیماران  و شدت بیماری آنها  درشروع کارآزمایی در این امر نقش دارد.

پرفسور Bluestoneمی گوید: فواید این درمان دربیمارانی که انسولین را بطور نسبی هنوز  تولید می کنند بیشتر است این موضوع نشان میدهد که هر چه زودتر وضعیت پیش دیابت شناسایی واین دارو در اختیار بیمار قرار گیرد بهتر از حمله ی سیستم ایمنی و تخریب سلولهای بتا جلوگیری می شود.

 کارآزمایی بالینی بروی این دارو توسط پرفسور Heroldدردانشگاه Yaleصورت گرفت. او و پرفسور Bluestoneبروی چهار کارآزمایی بالینی قبلی بروی این دارو همکاری کرده اند.

دکتر Heroldمی گوید: برخی از بیماران وخانواده هایشان درمورد تأثیر این دارو بر وضعیت  بیماریشان  توضیح می دهند. محققین می گویند: نتایج بر اهمیت تشخیص و درمان دیابت در مراحل اولیه تأکید دارد. مطالعات درمانی جاری شامل بیماران پیش دیابت می شود، بیمارانی که مقدار قند خونشان بالاتر از مقدار طبیعی است اما نیاز به تزریق انسولین ندارند.

  قبل از این به دیابت نوع یک دیابت نوجوانان گفته می شد زیرا اکثراً بیماران را درگیر می کرد، دیابت نوع 1 بوسیله ی یک مشکل اتوایمیون ایجاد می شود دراین اختلال، سیستم ایمنی سلولهای بتا را که تولید کننده ی انسولین هستند تخریب می کند. حتی با انسولین  درمانی، مقدار قند خون این افراد نوسانات غیر طبیعی دارد و با پیشرفت بیماری، عوارضی همچون مشکلات کلیوی ، بیماری قلبی و اختلالات جدی دیگر ایجاد می شود.

 بر اساس آمار ارائه شده توسط بنیاد تحقیقات دیابت جوانان حدود 3 میلیون آمریکایی  به دیابت نوع 1 مبتلا هستند وسالانه بیش از 15 هزار کودک و 15 هزار فردبالغ در آمریکا به این بیماری مبتلا و تشخیص داده می شوند. به دلیلی که هنوز ناشناخته است شیوع  دیابت نوع 1 رو به  افزایش است وسن ابتلا در حال بالا رفتن می باشد.

 Teplizumabیکی از داروهای متعلق به گروه دارویی تحت تحقیق است که برای کنترل واکنش های اتوایمیون طراحی شده اند.

Teplizumabازیک آنتی بادی علیه مولکولی بنام CD3استفاده می کند که برای اتصال به سیستم ایمنی سلولهای T  و جلوگیری از حمله به سلولهای بتا  استفاده می شود. ایمونوتراپی برای جلوگیری از رد پیوند و بیماریهای اتوایمیون نظیر  مالتیپل اسکلروز (MS)، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم طراحی شده است .

 استفاده از این عوامل در دیابت نوع 1 از کار بروی مدلهای پری کلینیکی و کارآزمایی های  بالینی سربرآورده است.

 درنسخه ی چاپی این مقاله یادداشتی از دکتر Skylerمدیر شبکه ی کارآزمایی دیابت نوع 1 که توسط NIHسرمایه گذاری می شود وجود دارد.این شبکه متشکل از محققینی است که بروی teplizumab  برای جلوگیری از دیابت نوع 1 فعالیت می کنند.

دکتر Skylerمی گوید: نتایج  بدست آمده، سازمان غذا و دارو را مجبور خواهد کرد که برای تایید استفاده از این دارو مطالعه ی کلینیکی فاز 3 را در ابعاد بزرگتر راه اندازی کند.

 پرفسور Bluestoneایمونولوژیست ومعاون اجرایی مدیر UCSFدرسال 1987 با همکاری کارخانه ی دارویی Orthoبه تولید teplizumabپرداخت. او یکی از اولین  کسانی است که در تحقیقاتی که هدفش درک چگونگی وعلت حمله ی سیستم ایمنی به بافت ها  و ارگانهای خودی و تولید داروهایی برای حذف پاسخ های اتوایمیون بدون  ایجاد عوارض جانبی است، شرکت داشته است.

دراین تحقیق بروی 52 شرکت کننده تمرکز شده بود اکثر آنها کمتر از 14 سال سن داشتند و در طی 8 هفته قبل از آغاز این تحقیق بیماری دیابت در آنها تشخیص داده شده بود . همه ی 52 نفربه مدت 2 هفته بعد از تشخیص و مجدداً یک سال بعد، تحت درمان  با این دارو قرار گرفتند و توانایی آنها درتولید انسولین خودشان برای کنترل  قندخون با گروه شاهد که تحت درمان با این دارو نبودند، مقایسه گردید.

 از آنجائیکه شرکت کنندگان قبل و در حین تحقیق، انسولین را بصورت تزریقی برای کنترل  قندخون خود استفاده می کردند، مقدار C- پپتید موجود در خون این افراد  برای ارزیابی مقدار انسولین تولید شده توسط پانکراس در این تحقیقات اندازه گیری گردید.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/08/ 130807155152.htm